Nätkinmäet

Paavali Nätkinmäen (1867–1921) jälkeläiset

Paavali (Paavo) Nätkinmäki, syntyjään Virri, osti aikoinaan Nätkinmäen torpan ja muutti sinne vaimonsa Aleksandra Ottelianan (os. Engbäck) kanssa. Perheeseen syntyi 11 lasta, joista kuitenkin kolme kuoli jo lapsuusiässä.

Johanna Matilda 1893–1977

Kaarle 1895–1898

Vilhelm 1897–1897

Elsa Maria 1899–1986

Kaarle (Kalle) 1901–1960

Anna Aleksandra 1903–1904

Vilho (Ville) 1905–1972

Anna Aleksandra 1907–

Fanny Lydia 1910–2002

Lempi Esteri 1912–2000

Linda Linnea 1915–

Suku on seitsemännestä polvesta haarautuneista Virrien suvun laajin. Perheen perustaneista lapsista vain kaksi oli poikia ja kun suku on myöhemminkin suuresti naisvoittoinen, niin nimet vaihtelevat runsaasti. Perheen toiseksi vanhin poika Vilho (Ville) jäi viljelemään kotitilaansa vaimonsa Ainon (os. Yli-Pohja) kanssa. Vilholle ja Ainolle syntyi kaksi lasta, Terttu ja Timo. Nykyisin Nätkinmäen tila on Timon hallinnassa.

Paavali Nätkinmäki oli ilmeisesti mies, joka tyrvääläisittäin "perkasi etunsa". Sitä kuvaa tarina vuosisadan vaihteen kirkossa käynnistä. Kaikki veljekset olivat perheineen kerääntyneet Virrille ja talon pihasta lähti viisi rekeä kirkolle yöhartauteen ottamaan vastaan uutta vuosisataa. Kirkko olikin jo aika täynnä. Hiukan yli satakiloinen Paavali näki yhden penkin päässä tilan, istui siihen ja kehotti toisia tulemaan perässään. Suurella ruhollaan hän vähä vähältä teki tilaa muille sillä seurauksella, että penkin toisesta päästä alkoi väkeä tippua lattialle. Mutta kaikki virriläiset mahtuivat penkkiin. Kotiin tultua asiasta ei uskallettu kertoa, koska kaikki vanhemmat ihmiset pitivät Paavali-sedän menettelyä kovin synnillisenä. Tämän tarinan on kertonut nuorena poikana mukana ollut Kalle Virri ja tiettävästi se on aivan tosi!

Lähteet

Tyrvään Virrit – Simo Martinpojan jälkeläisten sukukirja. Virrin sukuseuran julkaisuja 2005.