Mattilat

Johanna Mattilan (1853–1911) jälkeläiset

Johanna Mattilan vanhemmat olivat Tuomas Wilhelm Tuomaanpoika Wirri (1823–1881) ja Johanna Agneta Juhontytär Wirri e. Yli-Harsu (1829–1902). Johannalla oli kahdeksan sisarusta kuusi veljeä ja kaksi sisarta. Sisaret ja yksi veljistä kuolivat lapsina.

Johanna solmi ensimmäisen avioliittonsa David Kristiansson Mattilan kanssa. David Kristianssonin ensimmäinen vaimo Vilhelmiina Josefintytär s. 12.1.1850 oli kuollut 1877. Tästä avioliitosta oli kuusi lasta, joista kaksi oli elossa Johannan tullessa Mattilan emännäksi. Johanna Mattila tuli siis kahden lapsen uudeksi äidiksi ja synnytti itse seuraavan 15 vuoden aikana kahdeksan lasta. Hänen elämäntuntojaan voi vain aavistella, kun tarkastelee hänen lastensa syntymä- ja kuolinpäivämääriä. Hannes-poikaansa lukuun ottamatta hän näki kaikkien lastensa kuolevan. Me Johanna Mattilan jälkeläiset kuudennessa polvessa saamme olla Luojalle kiitollisia, ettemme ole joutuneet kokemaan isoäitimme äidin tuskien taivalta.

Perheen lasten kuolleisuuden syynä on saattanut olla keuhkotauti. Ainakin Siina-tytär oli tiettävästi jonkin aikaa hoidettavana parantolassa. Isäni August Ryönä on kertonut minulle, että vaikka hän oli kolme ja puolivuotias, hän muistaa, kuinka hänet riistettiin äitinsä kuolinvuoteen vierestä pois. Augustille sanottiin, että äidillä on pahatauti. Ilmeisesti muut ihmiset pelkäsivät, että tauti tarttuu pikkupoikaan.

Oltuaan toista vuotta leskenä Johanna avioitui toisen kerran Kustaa August Kustaanpojan kanssa. Heidän avioliittonsa oli lapseton. Puolisot asuivat Mattilassa ja Kustaa August käytti myös nimeä Mattila.

Johannan tyttären Aina Sigridin eli Siirin (1886–1904) elämän loppuvaiheista on säilynyt kirje, jonka Siiri on ilmeisesti itse kirjoittanut. Loppuun hänen äitinsä ja tämän silloinen aviopuoliso August Mattila ovat kirjoittaneet ”sitä toivomme” -alkavan lisäyksen.

”Suonolassa 19 päivänä joulukuuta Kun Aina on tullut nin heikoksi nin hän pytä teitijä tuleen katsomaan Molenpija isäntä ja Emäntä Miinuun tulee jo pijan tältä lähtöni jos tulisitte nin pijan Kun suinki mahrollista sitä pytä Aina mattila. terveisiä paljon isältä ja äitiltä tulka niin pijan kunkirje satte sitä toivomme juhanna ja aukus Mattila”

On epävarmaa kenelle kirje oli tarkoitus lähettää tai viedä. Päiväys kertoo, että kirjeen nuori kirjoittaja kuoli kirjoittamispäivänä.

Elina Aleksiina eli Siina avioitui August Ryönän kanssa ja muutti Ryönän taloon Vesilahden Vakkalaan. He saivat tyttären ja kaksi poikaa. Pojista nuorin, Paavo Abel, kuoli alle puolivuotiaana.

Mattilan sukuhaara on Virrin seitsemästä haarasta pienin. Suvun naisvaltaisuudesta johtuen Mattila-sukunimeä ei enää nykyään ole Johanna Mattilan jälkeläisillä. Nykyisiä sukunimiä ovat muun muassa Ryönä, Sassi, Koivisto, Leikkanen ja Virta.

- Marja Koivisto

Lähteet

Tyrvään Virrit – Simo Martinpojan jälkeläisten sukukirja. Virrin sukuseuran julkaisuja 2005.