Virrit

Wilho Virrin (1851–1928) jälkeläiset

Tuomas Juhonpoika Wirri (1799–1875) oli kahdesti naimisissa. Ensimmäisen avioliiton poika Tuomas Wilhelm jatkoi isäntänä, veljestä Carlista polveutuu Lehtimäkien sukuhaara. Toisesta avioliitosta polveutuu Pihlajamäkien sukuhaara.

Wilho Virri oli Tuomas Wilhelmin (1823–1881) esikoinen. Hän pysyi Virrillä, yhdestä sisaresta ja kolmesta veljestä polveutuvat Mattilat, Heinävät, Mäenpäät ja Nätkinmäet.

Wilho Virrin esikoinen Vilho (1879–1951) siirtyi Ekojärven kylään Pakulan talon torppariksi ja otti torpan nimen Särkilahti. Hänen lapsistaan neljä poikaa ja yksi tytär perusti kukin oman perheen ja heidän jälkeläisiään on tänäänkin elossa toistasataa. Nimiä Särkilahden lisäksi ovat mm. Mutka, Jaakkola, Jänkä ja Halkosaari.

Kalle Virri (1884–1958) jatkoi talon isäntänä. Hänellä oli kolme poikaa: Tuure, jonka jälkeen tila on nyt Leena Virri-Hanhijärven hallussa, 1941 kaatunut Kauko sekä teknikko Tuomas. Kalle ja Hilja Virrin perheeseen syntyi vuonna 1911 kaksoset, Aino-Maria ja Toivo Olavi, joista Toivo menehtyi vain parin kuukauden ikäisenä. Virrillä on kuitenkin säilynyt kehto, joka on melko pitkä kehdoksi, ja selitykseksi on juuri kuultu nuo kaksoset. Heille tehtiin kehto, johon molemmat mahtuivat, toinen toiseen päähän ja toinen toiseen.

Frans Virri (1887–1964) otti Amerikan vuosinaan nimen Sainio ja piti sen palattuaan kotimaahan. Kerrotaan, että Pransi muutti nimensä Sainioksi, koska Virri taipui huonosti amerikkalaisen suussa. Viimeksi hän toimi hedelmäviljelijänä. Puolisonsa Alman kanssa Fransilla oli yksi adoptiotytär Leena, nyk. Nurkka.

Paavo Virri (1890–1966) toimi  Lantulan kyläkauppiaana. Hänellä oli neljä tytärtä — jälkeläisiä ovat mm. Tuomenojat, Suonpäät, Norénit — ja yksi poika, vuonna 1944 kaatunut Tauno.

Fanny Matilda Kallio (1893–1964) oli kansakoulunopettaja ja hänen aviopuolisonsa oli maat.metsät. kand.Väinö Kallio. Heillä oli yksi poika ja kolme tytärtä, joista yhden jälkeläisiä ovat Aallot.

Tuomo Virri oli maatalous- ja metsätieteiden tohtori ja professori. Hänellä oli vain yksi adoptiopoika, Kalevi.

Tällainen on Virrien sukuseuran "nimihaaran" perusrakenne. Juuri tätä kirjoitettaessa syksyllä 2010 on syntynyt yhteys Juho Juhonpojan (s. 1740) jälkeläisiin. Tätä kautta tullaan ilmeisesti saamaan  paljon lisätietoa yhtä sukupolvea tähänasti tunnettua varhaisemmalta ajalta nykypäivään asti.

- Osmo Särkilahti